Skrotnissen har kommet frem igjenTil tross for at vinteren ikke har kommet til Nord Norge enda så krøp skrotnissen frem igjen, han ble jo selvfølgelig skuffet over å ikke finne sne ute, men ho Bamsemor hadde en annen overaskelse til ham. Nemlig en helt nystrikka kjerring. Gjett om han ble glad. Så nå går han gladelig jula i møte, Sne eller ikke sne.
Kumi himu (Japansk fletteteknikk)
Tidligere i vår lærte jeg meg en Japansk fletteteknikk som kalles Kumi himu, denne teknikken brukte de japanske sumokrigerne til å flette brynjene sine fordi teknikken gjør at materialet blir veldig sterkt. I utgangspunktet lærte jeg meg denne teknikken for å kunne lage snorer til jakker og gensere som jeg strikket, eller dersom snorene i klærne til ungene ble ødelagte kunne jeg flette nye sterkere snører. Spinner du?Kanskje dette vil være av interesse? :-) Oj tok visst feil av årstida her
Foto: Vilma Olsen Hjelp til pannebåndJeg skal strikke et pannebånd til den 16.juli å trenger derfor litt hjelp til å velge pinner. Pannebåndet skal strikkes i Sporty Superwash og skal være en liten gave til en dame som fyller 50 år. Jeg skal ikke strikke noe mønster for det kan jeg ikke, jeg kan heller ikke legge opp på rundpinner så noen kan prøve å forklare meg det, eller komme med andre tips. Spinning og kardingEtter flere uheldige episoder med å sende fiberen vår til maskinspinning har jeg bestemt meg for å spinne fiberen min selv. Et aldri så lite problem er at jeg aldri har gjort det før, og et par prøvekjøringer avslørte nok et behov for litt støtte for å komme i gang skikkelig :-) Jeg har en tendens til å overspinne garnet… Er det noen i Odalen eller i nærheten ellers som kunne tenke seg å gi meg et lite lynkurs? Jeg har kilovis med alpakkafiber som skal bli, forhåpentligvis, til det nydligste garn ;-) HJELPJeg holder på med å hekle en ganske stor påskeduk og så får jeg for lite garn, huff. Så nå lurer jeg på om det er noen her som kanskje har en rest de vil bli kvitt. Flere påskeprosjekter...Det er visst bare meg som syr i påsken, kanskje sitter de fleste og strikker i påskefjellet.. Dette er gårsdagens produksjon:
….og mens jeg sydde laget broderimaskinen disse:
og disse….
Usikker på nytteverdien (det er bokmerker:-)), men morsomt å se at maskinen jobber på egenhånd, og det er egentlig en ganske avansert stingsetting som ligger bak:-) Treesker.Det jeg gjør på jobben nå er skikkelig håndtverk.Det er mye pussing med sandpapir for å få de så glatte og fine som mulig.Nå skal vi lage opp noen og så skal vi begynne å selge de.Prisen blir ca.475 kr.for det er så mye arbeid med de at det er en reell pris.Det er ikke mange maskiner vi bruker.Derfor er dette et skikkelig håndarbeid.
Strikk og vær glad.Er du glad i å strikke?Liker du å sy eller hekle?I så fall gjør du noe for din egen mentale helse.Hjerneforsker og psykolog Kelly Lambert mener at det å produsere noe med hendene er med på å forebygge depresjon.Hun hevder at det å planlegge noe,og så gjennomføre det,gir oss en følelse av belønning.Dette stimulerer den delen av hjernen som regulerer humør og velvære.her ser dere.Det er bare å gjøre håndarbeid så holder vi oss friske psykisk. Dukkeklær.Nå har jeg begynt på et rødt og hvitt sett til Baby Born.Det består av genser,bukse,labber og votter.Gleder meg til å se det ferdig.Tar litt tid,for nå tror jeg at jeg spør om å få jobbe tre dager i uken.Gøy å strikke dukkeklær. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer