Forum: Åpent forum

Spinner du?

Kanskje dette vil være av interesse? :-)

Alpakka fiber, ferdig kardet.

Oj tok visst feil av årstida her

Foto: Vilma Olsen
Hei jeg heter Skrotnisse, ho bamsemor Astrid har akkurat laget meg, så jeg fant ut at jeg måtte kikke ut i været, men her var det jo ikke vinter og snart jul, hun har jo jaggu plantet potet i blomsterkassene på verandaen sin. Ikke fant jeg kjelken med julegavene heller. Huff det var tungt å få med meg denne 6 kilos tunge kroppen ut på verandaen. Jeg skal jo liksom skli på snøen jeg. Jeg ble rent sliten av alt dette nord-norske lyset, tror jeg går og legger meg, tar meg en velfortjent hvil frem til den blå timen i slutten av november kanskje. Ses igjen til jul folkens.
Hilsen Skrotnisse

Hjelp til pannebånd

Jeg skal strikke et pannebånd til den 16.juli å trenger derfor litt hjelp til å velge pinner. Pannebåndet skal strikkes i Sporty Superwash og skal være en liten gave til en dame som fyller 50 år. Jeg skal ikke strikke noe mønster for det kan jeg ikke, jeg kan heller ikke legge opp på rundpinner så noen kan prøve å forklare meg det, eller komme med andre tips.

Spinning og karding

Etter flere uheldige episoder med å sende fiberen vår til maskinspinning har jeg bestemt meg for å spinne fiberen min selv. Et aldri så lite problem er at jeg aldri har gjort det før, og et par prøvekjøringer avslørte nok et behov for litt støtte for å komme i gang skikkelig :-) Jeg har en tendens til å overspinne garnet… Er det noen i Odalen eller i nærheten ellers som kunne tenke seg å gi meg et lite lynkurs?

Jeg har kilovis med alpakkafiber som skal bli, forhåpentligvis, til det nydligste garn ;-)

HJELP

Jeg holder på med å hekle en ganske stor påskeduk og så får jeg for lite garn, huff. Så nå lurer jeg på om det er noen her som kanskje har en rest de vil bli kvitt.
Garnet er DIXI, tror det er gått ut av produksjon for det er ikke å få tak i her i Rana lengre. Fargen er gul nr. 645, parti 388.
Er ikke videre opptimist, men det går jo an å håpe :)

Flere påskeprosjekter...

Det er visst bare meg som syr i påsken, kanskje sitter de fleste og strikker i påskefjellet.. Dette er gårsdagens produksjon:

….og mens jeg sydde laget broderimaskinen disse:

og disse….

Usikker på nytteverdien (det er bokmerker:-)), men morsomt å se at maskinen jobber på egenhånd, og det er egentlig en ganske avansert stingsetting som ligger bak:-)
I dag har det vært barnepass i solskinnet, og ikke en dag for å svinge seg med symaskinen:-)

Påskeprosjekter:-)

Siden det var så stille her, tenkte jeg at jeg skulle legge inn bilder av hva jeg har gjort i regnværet hittil i påsken…

Ajajaja Ohaha-kjole
og…

Elefantkjole str.3 år:-)

Treesker.

Det jeg gjør på jobben nå er skikkelig håndtverk.Det er mye pussing med sandpapir for å få de så glatte og fine som mulig.Nå skal vi lage opp noen og så skal vi begynne å selge de.Prisen blir ca.475 kr.for det er så mye arbeid med de at det er en reell pris.Det er ikke mange maskiner vi bruker.Derfor er dette et skikkelig håndarbeid.
Sånn blir de når de er ferdige.Min blir litt mørkere for vi bruker en annen olje på den.

Strikk og vær glad.

Er du glad i å strikke?Liker du å sy eller hekle?I så fall gjør du noe for din egen mentale helse.Hjerneforsker og psykolog Kelly Lambert mener at det å produsere noe med hendene er med på å forebygge depresjon.Hun hevder at det å planlegge noe,og så gjennomføre det,gir oss en følelse av belønning.Dette stimulerer den delen av hjernen som regulerer humør og velvære.her ser dere.Det er bare å gjøre håndarbeid så holder vi oss friske psykisk.

Dukkeklær.

Nå har jeg begynt på et rødt og hvitt sett til Baby Born.Det består av genser,bukse,labber og votter.Gleder meg til å se det ferdig.Tar litt tid,for nå tror jeg at jeg spør om å få jobbe tre dager i uken.Gøy å strikke dukkeklær.

Esker av tre.

Her er de eskene vi lager der jeg jobber.

De er å få kjøpe i butikken til ALF som er i Øvregaten.Der selger de alt vi lager.Systuen lager mye fint.Duker,babytepper og diverse annet de syr.Dyrt er det heller ikke.Lenge siden jeg har vært i butikken,men skal ha meg en tur snart.Vil oppfordre dere til å ta turen innom butikken.

Litt av det jeg lager.

Jeg lager mye forskjellig håndlagde ting.Jeg strikker klær til Barbieduker og Baby Born.Jeg syr også til Baby Born.Jeg lager smykker,armbånd og makrame (armbånd),ringer og øredobber. Jeg maler teracottapotter som jeg snur opp ned på et terracottafat,Da kan det brukes til askebger hvis man røyker ute.Maler vanlige blomsterpotter også med forskjellige motiv på.Så jeg har mange jern i ilden.Liker godt perling.Spesielt makrame.Maler bilder også.Helst akvarellmaling.Håper jeg får meg et lite lokale nede i sentrum.Ellers får jeg bruke kjøkkenet mitt.Har heldigvis stort kjøkken.

Skal lage opp litt forskjellig og sette opp bod nede i byen hvor jeg kan selge tingene.

!

Annonse